Na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, zwanej dalej ustawą nowelizującą, zostaną stworzone rejestry spraw dotyczących zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową, oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz centralny rejestr pracy cudzoziemców. Rejestry, w szczególności rejestr centralny, mają na celu skuteczną realizację zadań związanych z wydawaniem zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową i rejestracją oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Pozwolą one również na ułatwienie i przyspieszenie prac poszczególnych organów.
Struktura rejestrów
Ustawa nowelizująca przewiduje stworzenie rejestrów obejmujących sprawy dotyczące:
Ponadto prowadzona będzie ewidencja wniosków w sprawie pracy sezonowej i ewidencja oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Obie ewidencje mogą być prowadzone w systemie kartotecznym (art. 90c ust. 2 ustawy).
Rejestry będą prowadzone w ramach posiadanych właściwości przez:
Ponadto minister właściwy do spraw pracy utworzy i będzie prowadził rejestr centralny, obejmujący dane przetwarzane w rejestrach prowadzonych przez wojewodów i starostów (art. 90c ust. 4 ustawy).
Wszystkie rejestry prowadzone będą w systemie teleinformatycznym (art. 90c ust. 1 i 4 ustawy).
Informacje zgromadzone w rejestrach
W rejestrach zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową i oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi przechowywane mają być informacje o wnioskach, postanowieniach, decyzjach administracyjnych i orzeczeniach sądu w zakresie niezbędnym do stosowania przepisów ustawy. Obejmować one będą w szczególności informacje o podmiotach powierzających wykonywanie pracy cudzoziemcom, cudzoziemcach, którym powierza się wykonywanie pracy, oraz pracy, którą mają wykonywać cudzoziemcy (art. 90c ust. 6 ustawy).
Udostępnienie danych z rejestru centralnego
Udostępnienie danych z rejestru centralnego następować będzie na wniosek następującym podmiotom:
Wskazane powyżej podmioty, aby uzyskać informacje z rejestrów, muszą spełniać określone w art. 90c ust. 12 ustawy warunki, tj.:
Dane z rejestru centralnego udostępniane będą w/w podmiotom za pomocą odpowiednio zabezpieczonych urządzeń telekomunikacyjnych lub systemów teleinformatycznych przeznaczonych do komunikowania się
z tym rejestrem (art. 90c ust. 11 in principio ustawy).
Podmioty, którym udostępniono informacje mogą przetwarzać dane uzyskane z rejestru centralnego nie dłużej niż jest to niezbędne do prowadzenia postępowania, w związku z którym uzyskały te dane (art. 90c ust. 13 in ustawy).
Usunięcie danych osobowych z rejestrów zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową, oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi
Dane osobowe przetwarzane w rejestrach zezwoleń na pracę, zezwoleń na pracę sezonową, oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi usuwa się po upływie 10 lat od dnia wydania postanowienia lub decyzji ostatecznej w sprawie wydania zezwolenia na pracę lub przedłużenia zezwolenia na pracę, uchylenia zezwolenia na pracę lub pozostawienia wniosku w sprawie zezwolenia na pracę lub przedłużenia zezwolenia na pracę bez rozpoznania.
Usunięcie obejmuje dane osobowe cudzoziemca, dane podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi oraz dane pracodawcy użytkownika lub podmiotu, do którego cudzoziemiec został delegowany na terytorium RP.
Dane z rejestru usuwa podmiot prowadzący ten rejestr (art. 90c ust. 14 ustawy).